Compositie regels

Het toepassen van zogenaamde compositie-regels heeft als doel je schilderij of tekening beter 'leesbaar' te maken. Ziet de kijker wat je wilt dat hij ziet? En hoe kan je je boodschap versterken door op de juiste manier elementen te plaatsen, licht en kleur te gebruiken enz.?

Daphne heeft hiervoor haar eigen, bepaalde,  regels bij het samenstellen van een tekening of schilderij. Die heeft ze natuurlijk van andere kunstenaars overgenomen. Als je goed snapt waarom bepaalde regels gebruikt worden, dan kun jij ze ook efficiënt toepassen.

Vergeet niet dat je als kunstenaar vrij bent om zogenaamde regels te overtreden. Want echte 'regels' zijn er eigenlijk niet binnen de kunst.

 

Kortom, wat je van Daphne leert over compositie is niet de enige echte goede manier, maar wel super handig!

Bovendien zijn er een heleboel kunstenaars die stiekem dezelfde regels hanteren.

 

Hieronder vindt je de 12 compositieregels van Daphne. 

De 12 compositieregels van Daphne

1. Zorg voor een goede vlakverdeling.

Waarom? Met een goede vlakverdeling zorg je ervoor dat je schilderij in balans blijft.

2. Zet nooit iets precies in het midden, dus ook niet de horizon

Waarom? Als je iets direct in het midden plaatst, wordt je schilderij statisch. Het is nu moeilijker het oog van de kijker naar andere gedeelten van je schilderij te leiden.

3. Plaats altijd een oneven aantal elementen in je schilderij en waarom

Waarom? Een even aantal elementen maakt je schilderij ook statisch en saai.

4. Zorg altijd voor a-symmetrie/onregelmatigheid

Waarom? Een geheel symmetrisch schilderij lijkt al snel levenloos. Omdat Daphne vaak bloemen en landschappen schildert, werkt het voor haar goed om te zorgen voor onregelmatigheid. De natuur is immers ook altijd onregelmatig.

5. Zorg altijd dat je de elementen in je schilderij in een bepaalde vorm of lijn rangschikt

Waarom? Een vorm in de compositie van de elementen geeft rust in een schilderij. Vooral wanneer je met veel elementen te maken hebt. Bijvoorbeeld een diagonaal of een S of maak gebruik van de gulden snede. 

6. Zorg dat het licht van een kant komt

Waarom? Dit maakt je schilderij beter leesbaar. Doordat er een zekere logica in de lichtval zit, oogt het prettig, alsof het 'klopt'. En dat terwijl in het echt het licht meestal van verschillende kanten komt.

7. Zorg voor voldoende en een slim gebruik van contrast

Waarom? Goede contrasten versterken de leesbaarheid van je schilderij.

Door verschillende elementen meer en minder contrast te geven, stuur je het oog van de kijker.

8. Gebruik je kleuren bewust

Waarom? Ook met je kleurgebruik kun je het oog van de kijker sturen. 

Wil je hier al meer over weten, ga dan naar kleurgebruik klik hier

Je kan soms gebruik maken van de symbolische betekenis van kleuren.

9. Vervaag dingen in de verte iets en werk objecten die dichtbij zijn beter en scherper uit.

Als je een lijntekening maakt, kun je kiezen voor dunne lijnen in de verte en dikke lijnen dichtbij.

Waarom? Ook hiermee suggereer je diepte in je werk.

10. Maak gebruik van ritme's in je schilderij.

Waarom? Met ritme's in je schilderij kun je het oog van de kijker sturen. Bij bloemenschilderijen kun je dit goed toepassen met blaadjes en kleuren.

11. Zorg dat je schilderij in balans is.

Waarom? Als je schilderij uit evenwicht is, is het niet prettig om naar te kijken. De kijker heeft dan steeds het gevoel dat er iets 'mist'. 

12. Maak gebruik van het coulisse-effect.

Waarom? Het coulisse-effect zorgt voor diepte in het schilderij. Bij het coulisse-effect maak je een soort kader om de belangrijkste elementen in je schilderij heen. Dat geeft ook een soort rust in je schilderij en kijkt prettig.

 

Je kunt nu zelf kijken of je deze regels toe wilt passen.

In ieder geval heb je een idee waar je op moet letten als je een schilderij samenstelt.

 

Wil je meer uitleg over bovenstaande regels? Vraag het dan aan Daphne: contact